Twinkle | Digital Commerce

Nederlanders geven steeds minder om milieu bij online bestellingen

2023-05-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:28

Een steeds kleinere groep mensen in Nederland is bezorgd over de impact op het milieu als ze online bestellen. Dat aandeel is in een jaar tijd met 12 procentpunt gedaald.

Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van Descartes (PDF) naar het sentiment over thuisbezorgen onder consumenten wereldwijd. Daarvoor werden 8.000 consumenten ondervraagd in verschillende landen, waaronder 500 in Nederland.

De onderzoekers lichten uit dat bijna de helft (49 procent) van de Nederlandse consumenten rekening houdt met het milieu bij het doen van een aankoop. Een flinke groep dus, maar verder ingezoomd blijkt dat dit aanzienlijk minder is dan vorig jaar. Toen gaf nog 61 procent van de Nederlanders aan bezorgd te zijn over de milieu-impact van online aankopen en thuislevering. Nederland begeeft zich zelfs onderaan in de lijst met landen waarin consumenten het meest geven om de milieu-impact van hun verzending, zoals te zien in onderstaande grafiek. In Frankrijk, België en Duitsland, de top-3 op dat vlak, geeft men aanzienlijk meer om de milieu-impact.

Duurzaam of gewoon gemak?

Een antwoord vinden op de vraag waarom Nederlanders minder geïnteresseerd zijn in de milieu-impact is lastig. Het onderzoek van Descartes geeft daar niet direct antwoord op. Wel verwacht de helft van de Nederlandse consumenten in de toekomst meer producten thuis te laten bezorgen en vooral op zoek te zijn naar manieren om meer bestellingen in minder bezorgmomenten te ontvangen, bijvoorbeeld door ze laten bundelen. Dat is wel een duurzamere bezorgoptie, maar vooral ook makkelijker voor de consument. Ongeveer een kwart van de consumenten is daarnaast bereid om meer te betalen voor een snellere levering. Het is dan ook de vraag of de consument meer geïnteresseerd is in duurzaamheid, of gewoon zijn pakket sneller een gemakkelijker wil ontvangen.